Hlavní základní 3 zdroje chyb při výběru zaměstnanců (1.díl)

Dnes jsme si připravili článek, který je hlavně pro personalisty ve firmách. Podíváme se společně na to, jaké chyby se nejčastěji dějí při přijímacích pohovorech. Vycházíme z naší praxe. Mnoho z níže uvedených chyb jsme za našich “mladých HR let” dělali i my při pohovorech. :-). To, co jsme si ale uvědomili je, že je potřeba pracovat na tom, aby se chyby neopakovaly.

Nikdo není dokonalý a drobné chybky dělá i ten nejzkušenější personalista … ale pak tady jsou chyby, které mohou mít nepříjemný dopad na úspěšný proces výběrového řízení, na Vaši společnost a v neposlední řadě na Vás jako odborníka v oblasti HR managementu, a na tyto chyby Vás chceme upozornit.

A tedy  jaké  “prohřešky proti dobře vedenému personálního pohovoru” to konkrétně jsou?

  1. Chaotické výběrové řízení
  2. Podceňování osobního rozhovoru s kandidátem
  3. Příliš subjektivní hodnocení kandidáta

1) Chaotické výběrové řízení

První dojem na Vás udělá kandidát během 5 vteřin. Ale pozor – první dojem děláte i Vy z pozice firmy, kam jde uchazeč na pohovor. I po absolvování pohovoru, na kterém zájemce o práci neuspěje, můžete zanechat velmi dobrý dojem, který Vám pomůže vybudovat dobré jméno mezi ostatními zaměstnavateli ve Vašem oboru nebo regionu.

A teď si představte takový Váš pracovní “POHOVOR”, ve kterém “hrajete” roli uchazeče:

Vy, coby uchazeč dorazíte 10 minut předem a hledáte, kde se pohovor koná. Na recepci nikdo nic neví, posílají Vás “zkusit štěstí” někam do druhého patra. Vzhledem k tomu, že pohovor se koná v pozdních odpoledních hodinách, tedy v době, kdy uklízečky mají pré, “dostanete hadrem” od uklízečky za našlapání. Vracíte se tedy na recepci a po několika otrávených pohledech ze strany recepční a nepříliš vstřícných telefonátech Vás recepční posílá do konkrétní zasedací místnosti.

Místnost není nic moc – spíš nic, než moc. Na stole je prázdný hrnek po kávě, chybí zde vzduch a světlo, okna zavřená…

Po 18 minutách od avizovaného začátku pohovoru přibíhá manažer s telefonem na uchu. Ten po dalších dvou minutách pokládá a zdraví mě jako zájemce o práci …

… a JÁ v roli zájemce ztrácím zájem a po krátké době ukončuji pohovor nestandardně JÁ jakožto uchazeč o pracovní pozici.

Uznáváme, takových společností, kde došlo k takovému množství přešlapů v procesu výběru zaměstnance, u nás asi už nenajdete. Ale dejte si pozor na ty jednotlivé detaily, které dělají celek.

Takže shrnutí a doporučení, jak si udržet dobré jméno díky pohovorům:

  • Na recepci nebo vrátnici musí být informováni o tom, kde se konkrétní výběrové řízení koná.
  • Držte prosím v paměti čas začátku pohovoru, tolerované zpoždění je maximálně 5 minut (nejlepší je samozřejmě začít včas. :-))
  • Místnost na pohovory musí být reprezentativní.
    • Samozřejmostí je dokonalá čistota bez špinavých hrnků a skleniček.
    • Kyslík je také samozřejmostí. 🙂
    • Čím lépe se uchazeč bude v místnosti cítit, tím se více uvolní a tím lépe ho poznáte.
  • Nezapomeňte účastníkovi nabídnout kávu nebo vodu.
  • Mějte jasně definovaný průběh výběrového řízení.
    • Kolik kol, kdo u rozhovoru bude, kdy budou zpětné vazby, kdy bude další kolo assessment centra nebo psychodiagnostiky, atd.
  • Výběrové řízení neuspěchejte.
    • Dejte si minimálně 2 kola.
    • Druhé kolo realizujte za účasti dalších osob – například nadřízeného dané pozici nebo kolegů z týmu.
  • Během pohovoru se věnujte jen účastníkovi
    • Na pohovor si vyhraďte dostatek času (optimálně 60 minut + )
    • Nikdy nevyřizujte své pracovní a jiné hovory
  • Ať už se rozhodnete na konci výběrového řízení jakkoliv, vždy dejte uchazečovi zpětnou vazbu.

Věříme, že u Vás ve firmě se snažíte vést pohovory k oboustranné spokojenosti, a že se Vám daří nabírat ty nejlepší členy týmu. Pokud ale ne, společně se na to můžeme podívat a vymyslet, jak najít k Vám do firmy ty nejvhodnější zaměstnance – stačí nás kontaktovat.

V příští části tohoto tématu se budeme věnovat tomu, jak je nebezpečné podcenit osobní rozhovor s kandidátem. Sledujte náš blog a náš newsletter!

Zuzka Reiserová se zabývá personálním poradenstvím a vzděláváním dospělých. Začátek její profesní kariéry v HR oblasti a personálního poradenství se datuje do roku 1997.

Přihlášení k odběru novinek Kompetenz People

Pokud nám dáte svoji e-mailovou adresu, pravidelně od nás dostanete souhrn zajímavostí a novinek ze světa personalistiky. Informace rozdělujeme pro potenciální kandidáty o práci a pro majitele firem a personalisty -  vyberte si, jaké chcete dostávat informace.

Přihlášení k odběru novinek pro personalisty a majitele firem

Přihlášení k odběru novinek pro uchazeče a potenciální kandidáty