5 věcí, které Vám zaručí bezchybné zvládnutí pohovoru (2. díl)

V minulém článku jsme rozebírali, proč je pro pohovor plusem správně napsaný životopis, upřímná prezentace sama sebe a detailní “proklepnutí” potenciálního nového zaměstnavatele. Dnes se podíváme na to, jak být pro novou firmu ještě více žádoucí už po prvním kole výběrového řízení.

Jste na pohovoru ve společnosti, kam byste opravdu chtěli hodně nastoupit? Ukažte, že umíte řešit jejich problémy

Empaticky se vžijte do majitele firmy, kde se ucházíte o práci. Proč byste sám sebe měl přijmout? V čem jste pro firmu přínosem? Snažte se, aby Vás majitel firmy viděl jako člověka, který jeho firmu obohatí.

Většinou kandidáti prezentují své kvality, specializaci a zájem pracovat pro společnost. Ukažte personalistovi, že o danou pozici máte opravdu zájem! Pokládejte otázky, naslouchejte – zkrátka veďte dialog.

Ptejte se na konkrétní problematiku, kterou aktuálně ve společnosti řeší, a která se přímo dotýká výkonu práce v pozici, o kterou se ucházíte. Pokud je problematika zřejmá například ze stránek společnosti, připravte si svůj pohled a efektivní řešení situace – zamyslete se nad tím, jak dokážete díky svým dovednostem společnosti pomoci. Personalisté si všeobecně přejí, aby kandidáti dokázali vyjádřit, jak by mohli pomoci společnosti při řešení konkrétních problémů. Prezentujte se v jejich očích jako samostatný a loajální nový člen týmu.

Kdo ví, co chce, ten toho spíše dosáhne

Na pohovoru buďte sebevědomí, ale “nemachrujte”. Pokud se budete prezentovat jako někdo, kdo má v hlavě vše srovnané a jde přesně tam, kam si přeje, budou Vaše šance uspět větší.

Až příliš často slyší personalisté staré a dávno otřepané fráze o vlastní motivaci a osobních cílech. Zamyslete se tedy nad vlastními důvody, které Vás přivedly ke změně práce. Zkuste se zamyslet nad svými pohnutkami, proč měníte práce a ty pak uvádějte co nejvěrněji s maximální otevřeností. Hovoří to mimo jiné také o Vašich přednostech jako jsou přímost a otevřenost v jednání, schopnost analýzy problémů, které se Vás týkají a schopnost jednat na rovinu.  

Zkušení personalisté se dívají po kandidátech, kteří chtějí změnu a další rozvoj stejně tak, jako společnost, kterou zastupují.

Ukažte, že jste se na minulých pozicích rozvíjeli a úměrně tomu rostly i vaše zodpovědnosti. Každý kandidát by se měl zajímat o rozvoj. Ať už se jedná o jeho osobní rozvoj, rozvoj společnosti či řešení problému se snižováním nákladů společnosti. Ptejte se na potenciální tým, osobní zkušenosti personalisty s firemní kulturou nebo zareagujete na něco, co daná firma právě dělá (nové projekty, reklama, nový produkt, akvizice apod.).

Zajímejte se o pozici v plném rozsahu a mějte jasno v tom, jakou odměnu si za práci v dané pozici představujete.

Pokud Vám personalista zapomene sdělit sám detailní informace k pracovní pozici, pak se ptejte. Zeptejte se na bonusy/benefity, které k pozici přísluší, pracovní dobu, zkušební dobu a typ pracovního poměru.  

Mějte během celého pohovoru na mysli to, že zaměstnavatel si sice vybírá svého nového zaměstnance, ale vy si také vybíráte firmu, ve které budete trávit hodně času, a proto byste si měl být opravdu jistý, že daná firma splňuje vaše představy a požadavky.

Zuzka Reiserová se zabývá personálním poradenstvím a vzděláváním dospělých. Začátek její profesní kariéry v HR oblasti a personálního poradenství se datuje do roku 1997.

Přihlášení k odběru novinek Kompetenz People

Pokud nám dáte svoji e-mailovou adresu, pravidelně od nás dostanete souhrn zajímavostí a novinek ze světa personalistiky. Informace rozdělujeme pro potenciální kandidáty o práci a pro majitele firem a personalisty -  vyberte si, jaké chcete dostávat informace.

Přihlášení k odběru novinek pro personalisty a majitele firem

Přihlášení k odběru novinek pro uchazeče a potenciální kandidáty