5 věcí, které Vám zaručí bezchybné zvládnutí pohovoru (1. díl)

nabor-a-vyber-zamestnancu

Za naší praxi jsme zažili doslova tisíce pohovorů. Víme, jak na uchazeče na výběrových pohovorech nahlížejí personalisté. V tomto článku se dočtete, jak se na pohovor připravit, aby Vás nic nezaskočilo.

Pojďme na to!

Životopis = první dojem při pohovoru

Jako jednu z prvních věcí, které personalista uvidí, je Váš životopis.

Ten musí být dobře napsaný, měl by obsahovat veškeré kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo, odkazy na sociální sítě Facebook a LinkedIN) a měl by být strukturovaný.

Slohové práce aneb nestrukturovaný životopis byl fajn v době, kdy byl na straně personalisty čas si jej v klidu a pohodě pročíst. Dnes je důležité, aby Vás z životopisu HR specialista dané firmy co nejrychleji poznal a věděl, že se s Vámi chce sejít. Proto by měl životopis být přehledný a maximálně na 2 stránky.

Životopis pište chronologicky – začíná se současností a končí minulostí.

Samozřejmostí je uvádět pravdivé informace o vzdělání, profesních zkušenostech a jazykových dovednostech. Lhát se nemá, hlavně u žádosti o práci.

Životopis musí obsahovat 4 základní části: osobní údaje, praxe, vzdělání, další znalosti a schopnosti.

A proč by měly být součástí životopisu také odkazy na Vaše sociálních sítích? Zkušený personalista uchazeče “lustruje” opravdu detailně a právě Facebook a LinkedIN jsou první místa na internetu, kam se půjde podívat. Nezapomínejte na to, že byste se svými profily měli pracovat jako s vlastní fotografií ve „vymazleném“ rámečku. Tedy uvádějte vždy slušné, pozitivní a pravdivé informace, a při sdílení obsahu s ostatními mějte na paměti, že je to Váš obrázek/vizitka, která letí světem internetu.

Neznalost potenciálního zaměstnavatele = nezájem o práci v dané firmě

Znát jméno a příjmení jednatele firmy je při pohovoru standard. Znát datum vzniku společnosti a další informace z historie je pro Vás plus. Znalost příběhu za vznikem firemního loga a jméno maskota společnosti Vás vyšvihne mezi nejžhavější kandidáty.

Pročtěte si detailně webové stránky společnosti, hoďte její jméno do Googlu nebo na www.justice.cz a snažte se vybrat si z těchto informací něco, co vás překvapilo, zaujalo a proč vás daná firma láká. Zkuste v okruhu svých kamarádů a známých najít někoho, kdo v dané firmě již pracuje a kdo by vám mohl říci něco o tom, jak to tam chodí. (K tomu je dobré využívat LinkedIN, který Vám ukáže zaměstnance dané firmy).

Dalším důležitým bodem přípravy je samotná pozice, o kterou se ucházíte – pořádně 

si přečtěte požadavky na pozici a potom popřemýšlejte o tom, jak je splňujete. Ideálně si promyslete konkrétní příklady toho, jak jste dané požadavky v reálu řešili. Lidé mají rádi příběhy a i personalisté jsou lidé.

Velké plus můžete získat, když se pokusíte zjistit něco o člověku, se kterým máte mít pohovor. Zjištění těchto informací na webových stránkách společnosti nebo na sociálních sítích, vám dodá o trochu více jistoty při samotném interview a zároveň můžete nějakou zajímavou informaci citlivě použít, čímž získáváte další extra body (můžete mít společné zájmy – sport, osobností rozvoj, meditace, literatura atd.)

Pokud se ucházíte o pozici herce ve filmu, hrajte. Jinak ne.

Ve snaze co nejlépe zapůsobit na potenciálního zaměstnavatele kandidáti “přehrávají”. Snaží se až moc demonstrovat svůj přínos pro firmu a zapomínají být sami sebou.

Nezaměřujte se příliš na to, abyste udělali na pohovorujícího dojem svými zkušenostmi a znalostmi a přitom zapomněli na Vaše pravé “JÁ”.

Na pohovor jste byli pozváni proto, aby vás personalista více poznal a zjistil o Vás co nejvíce informací. Proto je více než žádoucí, abyste s ní/ním komunikovali a odpovídali více než dvěma slovy. Je nutné odpovídat na otázku, na kterou se vás ptá, držet se tématu a v rámci možností mluvit spisovně (a je jedno, jestli je pohovor v češtině nebo v angličtině). Verbální komunikace je důležitá, ta neverbální však mnohdy hraje roli ještě větší. Podání ruky, úsměv na tváři, oční kontakt, ale také oblečení, které na pohovor zvolíte, mluví ve váš prospěch či neprospěch.

My Češi nemáme přirozeně dán pozitivní pohled na svět s úsměvem na tváři. Proto personalisté určitě ocení uchazeče, který přichází s takovým přístupem a během rozhovoru vyzařuje pozitivní energií. O svých zkušenostech nebo studiu přemýšlejte jako o možnosti se něco naučit a ukažte, jak, a kterým směrem Vás to posunulo ve Vašem životě. Ukažte každou Vaši zkušenost ve světle, které daná společnost potřebuje.

Nejdůležitější je, abyste zůstali sami sebou. Přestaňte se snažit být Ferda mravenec = práce všeho druhu. Personalisté se při výběru dívají na to, aby vybíraný zaměstnanec zapadl od jejich firemní kultury, týmu, ve kterém by měl pracovat. Proto nechte svou pravou osobnost zazářit.

To jsou první tři tipy a triky z praxe, které Vám mohou pomoci získat práci snů, o kterou se ucházíte. Pokud byste potřebovali ještě více potrénovat přípravu na pohovor, obraťte se na nás. Pomůžeme Vám s kariérním poradenstvím, s tím, jak napsat životopis a se samotnou přípravou na pohovor.

Pokud byste měli jen dotaz, napište nám!

Zuzka Reiserová se zabývá personálním poradenstvím a vzděláváním dospělých. Začátek její profesní kariéry v HR oblasti a personálního poradenství se datuje do roku 1997.

Přihlášení k odběru novinek Kompetenz People

Pokud nám dáte svoji e-mailovou adresu, pravidelně od nás dostanete souhrn zajímavostí a novinek ze světa personalistiky. Informace rozdělujeme pro potenciální kandidáty o práci a pro majitele firem a personalisty -  vyberte si, jaké chcete dostávat informace.

Přihlášení k odběru novinek pro personalisty a majitele firem

Přihlášení k odběru novinek pro uchazeče a potenciální kandidáty